Vesuri-ryhmän ajankohtaiset

Mitä hanketoimijan kannattaa huomioida mediayhteistyössä

Millaiset juttuaiheet kiinnostavat mediaa? Entä miten omasta hankkeesta kannattaa viestiä? Näitä aiheita käsiteltiin Keski-Suomen maaseudun kehittäjien tapaamisessa eli Pöllöparlamentissa, kun paikalle saapui media-alan asiantuntijoita Keski-Suomesta.

Pöllöparlamentissa käsiteltiin mediayhteistyötä YLE Jyväskylän vastaava tuottaja Eija Heikkilän sekä sanomalehti Keskisuomalaisen toimittaja Eeva Salmisen johdolla. Iltapäivän aikana hanketoimijat saivat runsaasti vinkkejä siihen, miten omaa viestiä kannattaa muotoilla niin, että se kiinnostaa mediaa.
Pöllöparlamentti


10 vinkkiä hanketoimijalle mediayhteistyöhön

  1. Verkostoidu ja tutustu toimittajiin; ota heihin suoraan yhteyttä ja käy tapaamassa heitä myös henkilökohtaisesti.
  2. Lähestyessäsi mediaa mieti, mihin viitekehykseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun juttuaiheesi sopii.
  3. Tällä hetkellä mediaa kiinnostaa tarinat, nuoret ja naiset. Lisäksi myös henkilökuviin, trendeihin ja ilmiöihin liittyvät aiheet ovat mediaa kiinnostavia.
  4. Hanke ei itsessään ole kiinnostava, vaan se, mitä sen kautta ollaan saatu aikaan - oleellisinta on kontaktipinta tavallisten ihmisten arkeen.
  5. Viestiessäsi tilaisuuksista ja tapahtumista nosta esiin niitä koskeva laajempi ilmiö tai aihepiiri pelkän tapahtuman tai tilaisuuden mainostamisen sijaan.
  6. Nosta jutuissa esille vaikuttavuus eli millaisia vaikutuksia hankkeilla on ollut maaseudulle ja mitä esimerkiksi rahoitetuille yhdistyksille ja yrityksille kuuluu tänä päivänä
  7. Juttuaiheita kannattaa suoraan vinkata toimitukseen joko lähettämällä sähköpostia (tiedote) tai soittamalla.
  8. Tiedote on edelleen hyvä tapa lähestyä mediaa, mutta muista laatia se huolella: kiinnitä erityistä huomiota kuvaavaan ja mielenkiintoa herättävään otsikkoon sekä varmista, että lisätietojen antaja on tavoitettavissa ja tietoinen siitä, että hänet on laitettu lisätietojen antajaksi.
  9. Paras aika lähettää tiedote on varhain aamulla - mitä aiemmin tiedotteen lähettää, sitä paremmalla todennäköisyydellä se menee läpi. Hyödynnä myös lomakaudet juttuaiheiden vinkkaamisessa.
  10. Tiedottamisessa määrä on laatua - älä siis lannistu, vaikka tiedote ei menisikään läpi, todennäköisesti nimesi on ainakin jäänyt toimittajien mieleen. Sopivia juttuaiheita kannattaa säännöllisesti lähettää toimittajille.

Palaa otsikoihin