Hankkeiden viestintäohjeet

Hankkeilta odotetaan avoimuutta ja tiedottamista

Hankerahoituksen pelisääntöihin kuuluu, että hankkeista ja niiden tuloksista tiedotetaan avoimesti sekä muistetaan tuoda rahoittaja esille.

Miksi hankkeesta kannattaa viestiä?

Hankkeesta kannattaa viestiä, koska se lisää hankkeen näkyvyyttä, helpottaa hankkeen toteuttamista ja aktivoi sekä sitouttaa hankkeen toteuttamisessa mukana olevia ihmisiä.

Saarijarvi_23

Vinkkejä hankkeesta tiedottamiseen

Hankkeista on hyvä tiedottaa yleisesti vähintään niiden alkaessa ja päättyessä - mielellään myös hankkeen muissakin vaiheissa. Hankkeen aikana kannattaa tehdä lehdistötiedotteita sekä kertoa aktiivisesti omilla nettisivuilla sekä somekanavissa ajankohtaisista asioista, joita hankkeessa tapahtuu.

Mitä tiedottaa ja milloin?

Tiedottaa kannattaa silloin, kun tapahtuu tai tarjolla on hyvä tarina

Hankkeessa viestitään alusta loppuun ja vielä sen jälkeenkin. Helpointa on tiedottaa aiheesta nettisivuilla ja somessa, jossa kaikki pääsevät seuraamaan hankkeen etenemistä. Kerro mielenkiintoisista jutuista myös meille ja medialle.

Mediaan yhteyttä kannattaa ottaa, kun hankkeessa tapahtuu jotain millä on uutisarvoa. Houkutteleva juttu voidaan saada aikaiseksi peilaamalla muihin ajankohtaisiin aiheisiin tai kertomalla ihmisistä hankkeiden takana.

Aiheideoita tiedotteille:

  • Hankkeen alkaessa kerro, kuka alkaa tehdä ja mitä sekä mitä hyötyä hankkeella tavoitellaan
  • Vinkkaa talkoista, erikoisista hankinnoista ja tapahtumista
  • Valmiista investoinneista ja sen vaikutuksista
  • Tarinoita ihmisistä hankkeiden takana

Kuinka muotoilla viesti kiinnostavaksi?

Kerro mitä tapahtuu ja mistä kyse, mutta kiinnostavasti:

  • Viesti kuntoon otsikosta lähtien. Paikallisuus esiin, herätä mielenkiinto
  • Kiinnostavat yksityiskohdat: "Frisbeegolf kenttä viimein valmis, talkootunteja tehty yli 3 000"
  • Käytä ”houkutuslintuja”: "Hiippatiitisen kylältä kotoisin oleva Kankkulan kaupunginjohtaja tavattavissa leikkipuiston avajaisissa"
  •  Ilmoita hyvissä ajoin tapahtumista tai lehdistötilaisuudesta toimitukseen. ÄLÄ edellisenä päivänä
  •  Älä lannistu, jos tiedote ei mene läpi tai juttu ei kiinnosta juuri silloin. Yritä myöhemmin uudelleen.
Alpua_voimala_22

Viralliset tiedotusohjeet

Mainitse rahoittaja

Kun kerrot Leader-tukea saaneesta hankkeesta, yrityksen perustamisesta tai investoinnista, lisää mukaan tämä lause:

Leader (ryhmän nimi) on myöntänyt hankkeelle / projektiin/ investointiin/ yrityksen perustamiseen rahoitusta EU:n maaseuturahastosta.

tai jos olet saanut rahoituksen ELY-keskuksesta:

"Keski-Suomen ELY-keskus on myöntänyt hankkeelle / investointiin / yrityksen perustamiseen rahoitusta EU:n maaseuturahastosta"

Lisää logot

Tiedotusmateriaali tarkoittaa esimerkiksi nettisivuja, esitteitä, PR-materiaalia, lehti-ilmoituksia ja kaikkea muuta vastaavaa materiaalia.

Tiedotusmateriaalissa tulee käyttää EU-lippua ja maaseuturahaston tunnuslausetta: "Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin".

lippu_ja_tunnuslause


Jos hankkeen rahoitus on saatu Leader-ryhmältä, tulee käyttää myös EU:n Leader-logoa.

Logo Leader pieni



Lisäksi voit halutessasi käyttää ohjelmakaudelle 2014–2020 suunniteltua graafista ilmettä ja "maaseutu2020" -logoa, jonka löydät myös kuvapankista.

maaseutu2020_cmyk_oranssi_nk




Saat logot  Maaseutu.fi-kuvapan​kista.

Sijoita juliste näkyvälle paikalle (yli 50 000 € tukea saaneet hankkeet)

Jos julkisen tuen kokonaismäärä ylittää 50 000 euroa, sijoita hankkeen toteuttamisen ajaksi toimea ja sille saatavaa EU-tukea esittelevä A3-kokoinen juliste näkyvälle paikalle. Riittää, että juliste on paikallaan hankkeen toteuttamisen ajan.

Aseta pysyvä tiedotuskyltti näkyvälle paikale (yli 500 000 € tukea saaneet hankkeet)

Jos kyseessä on investointi, jonka julkisen tuen kokonaismäärä ylittää 500 000 € ja joka käsittää fyysisen kohteen hankinnan tai infrastruktuurin tai rakennushankkeen rahoittamisen, aseta näkyvälle paikalle pysyvä tiedotuskyltti.

Lisätietoa julisteista ja tiedotuskylteistä sekä muuta viestintämateriaalia löytyy tuensaajan viestintäohjeista ja viestinnän työkalupakista.

Luehanketoteuttajan viestintäohjeet ja"Hissipuhe on ensivaikutelma hankkeestasi"

Tukena tiedottamisessa sinulla on Keski-Suomen Leader-ryhmien yhteinen tiedottaja. Jos kaipaat tarkennusta tiedotusohjeisiin tai apua omasta hankkeesta kertomiseen, ota yhteyttä:

Jenni Tiainen
Tiedottaja / Sykettä-hanke
044 988 2154
jenni.tiainen(at)jyvasriihi.fi