Vieraskynä-blogi

Blogissa vieraskynää käyttävät maaseudun kehittäjät ympäri Keski-Suomea. Blogiteksteissä pohditaan mm. maaseudun kehittämistä, yritysrahoituksen hyödyntämistä ja ennen kaikkea nostetaan esille maaseudun kehittäjien moninaista työtä. 
Tervetuloa mukaan kirjoittajaksi!

Brändätään maaseutu

Maaseudulla on aitoa vetovoimaa! Maaseutu tarjoaa tilaa ja mahdollisuuksia yrittämiseen, asumiseen ja harrastamiseen. Valtaosa kaupunkilaisista halajaa aika ajoin maaseudun rauhaan lomailemaan. Myös lähi- ja luomuruokaa arvostetaan yhä enemmän– missähän sekin tuotettaisiin, jos ei maaseutua olisi!

Maaseudulla asuvien ja maaseutuelinkeinojen parissa työskentelevien kannattaa todellakin kampanjoida maaseudun puolesta. Tehokkainta on myönteisten näkökulmien ja rohkaisevien henkilökuvien esille tuominen, kuten tässä julkaisussa on tehty.


Isoja maaseudun uutisia voisivat olla ne rohkeat maaseudun asukkaat, jotka perustavat uusia yrityksiä tai laajentavat aiempaa yritystoimintaansa. Moni maaseudulla toimiva matkailuyrittäjä on oivaltanut sen, että ulkomaisille matkailijoille suomalaisen luonnon rauha ja puhtaus ovat suurta luksusta, josta ollaan valmiita myös maksamaan. Erilaisia matkailualan rakennus- ja laajennuskohteita löytyy eri puolilta Keski-Suomea. Näistä kannattaa viestiä näyttävästi.


Maaseutua voi myös brändätä nykyaikaisella tavalla. Tästä oiva esimerkki on Kehittämisyhtiö Witaksen hallinnoima Pihtiputaan mummo 2.0 –hanke, joka on lähtenyt rohkeasti rakentamaan mummo-brändistä pohjoisen Keski-Suomen vetovoimatekijää. Mummobrändi on seudun yritysten ja yhdistysten hyödynnettävissä. Jo nyt on tehty mummosukkia ja -essuja. Lisäksi mummo esiintyy messuilla ympäri Suomea.


Pihtiputaan mummo tuo esiin mummoenergian positiivisuutta, maalaisjärkeä ja ekologisuutta – asioita, jotka puhuttelevat tänä päivänä myös nuoria.  Juuri näin keskisuomalaisesta maaseudusta kannattaa viestiä!


Inkeri Pasanen
Inkeri Pasanen

varapäätoimittaja

Sanomalehti Keskisuomalainen


Palaa otsikoihin