Juttuarkisto

Mörkömaa maailmankartalle

Karstulassa tavoitteet on asetettu korkealle: muutaman vuoden päästä kunta tunnetaan Suomessa ja miksei muuallakin möröistään.


Karstulan Kirkkovuoressa on hieno hirsinen näkötorni, kalliolaavu ja luontokirkko, jotka Lions Club Karstula on rakentanut. Karstulan kunta on antanut yhdistykselle käyttöön kahdeksan hehtaaria metsää, jossa kiertää myös kävelypolku. Matkailijoita alueella käy kymmenisen tuhatta vuodessa sekä Suomesta että ulkomailta.

Mörkö-saaga

Tarun mukaan Kirkkovuoressa ei ole ihan tavallinen metsä, vaan mörkömetsä. Jääkauden aikaan möröt joutuivat jättämään Kirkkovuoren ja hajaantuivat kuka Alpeille, kuka Uralin taakse ja kuka Uruguayn sademetsään. Nyt mörköjen asuinseudut alkavat olla asumiskelvottomat, ja siksi möröt suunnittelevat muuttoa takaisin suvun kotiseudulle Kirkkovuoren Mörkömaahan.

Mörköjen lisäksi Kirkkovuorelle odotetaan tulevina vuosina lisää matkailijoita, varsinkin lapsiperheitä. Tarkoituksena on rakentaa luontomatkailukohde, jossa lapset voivat seikkailla ja tutustua luontoon. Mörkömaa ei rajoittuisi vain Kirkkovuoreen, vaan tavoitteena on luoda Mörkömaa-brändi, josta Karstula tunnettaisiin.

Hankkeella potkua brändin luomiseen

Alueen kehittämiseksi ja Mörkömaan luomiseksi on käynnistetty hanke, johon on saatu Maaseudun kehittämisrahoitusta Keski-Suomen ELY-keskukselta. Hanke alkoi marraskuussa, mutta vasta kun päämörkö Niina Puistovirta palkattiin hankkeeseen maaliskuun alussa, alkoi todenteolla tapahtua.

Hankkeelle on avattu Facebook-sivu ja nettisivut ovat kohta valmiina. Lapsille julistettu mörköaiheinen piirustuskilpailu päättyi vappuna. Kilpailutöitä saapui kymmeniä kappaleita: piirustuksia, veistoksia ja käsitöitä. Kilpailun tuotoksia voidaan käyttää Mörkömaan markkinoinnissa.

Kesän suunnitelmissa on järjestää lasten oma juoksukilpailu Tornihölkkä-tapahtumassa sekä Mörkötarina-tapahtuma Satusivellin – lasten kulttuuriviikolla.  
– Näissä tapahtumissa teemme yhteistyötä Karstulan kunnan ja urheiluseurojen kanssa, Puistovirta sanoo.

Puistovirran suunnitelmissa on etsiä muita perinnetarinoita, jotka voidaan linkittää mörkötarinaan. Hankkeessa on myös tarkoitus kehittää oikean Mörkömaailman lisäksi virtuaalimaailmaa, jossa voisi pelata vaikka mörköaiheisia pelejä.

Hanke jatkuu vuoden 2014 toukokuulle ja hankkeen tavoite on selvä:
– Visiona on, että vuoden päästä Mörkömaa on jo niin tunnettu, että yritykset haluavat tehdä sen alle omia tuotteitaan, Puistovirta sanoo.
– Ensisijaisesti paikalliset yritykset, mutta en sano ei, jos Rovio haluaa tehdä Angry Mörön, Puistovirta vinkkaa hymyillen.

Teksti: Hanna Luoma


Palaa otsikoihin