Mediaosaamiselle on kova kysyntä maaseudulla ja etenkin pienissä organisaatioissa. Jyvässeudun 4H-yhdistyksen MediassaPro-hankkeen avulla nuoret oppivat tuotteistamaan omaa mediaosaamistaan myytäviksi palveluiksi. Nuoret työllistävät itsensä tuottamalla palveluita esimerkiksi apua tarvitseville maaseudun yrityksille ja yhdistyksille.
Pienissä maaseudun yrityksissä on usein tilanne, ettei ole osaamista tai aikaa markkinoida yritystä ja sen palveluita sosiaalisessa mediassa tai verkossa, vaikkakin se koetaan tärkeäksi. Myös yhdistyksissä väki vanhenee, ja median ja internetin käyttäminen iäkkäämmille saattaa olla vaikeaa. Jyvässeudulla nuoret vastaavat huutavaan mediataitojen pulaan. Nuorten osaaminen nimittäin valjastetaan apua tarvitsevien käyttöön.
Samalla kun maaseudun eri toimijat saavat toimintansa markkinointiin apua, saadaan nuorille tärkeää työkokemusta ja ansioita. Parhaillaan Jyvässeudulla on käynnissä kymmenkunta media-alan osaamista tarjoavaa nuorten 4H-yritystä, joiden palveluvalikoimaan kuuluvat videointi, valokuvaus ja somepäivitykset.
– Perustin Emman kuva -4H-yrityksen, jonka kautta tulen tekemään sosiaalisen median sisältöjä ja esimerkiksi juhlakuvausta. Olen luova ihminen, ja minua kiinnostaa sisällöntuottaminen. Pidän sekä visuaalisuudesta että kirjoittamisesta. Sosiaalisessa mediassa kiehtoo se, että sen avulla tavoittaa paljon ihmisiä ja voi vaikuttaa yhteiskuntaan, kertoo 17-vuotias 4H-yrittäjä Emma Tammelin.
Myös yrittäjä Hanna Sivula näkee myönteisenä mahdollisuuden hyödyntää nuorten some-osaamista ja uskoo, että etenkin pienyrittäjillä on tarvetta tällaiselle palvelulle ja osaamiselle. Nuoret ovat kekseliäitä luomaan kiinnostavaa markkinointia ja some-sisältöjä.
– Olen todella kauan miettinyt, että pitäisi olla itse paremmin somessa ja ajan hengessä mukana. Pienyrittäjän työssä pitää hoitaa muita asioita ja somettaminen on jäänyt taka-alalle. Tuli mieleen, että voisikohan 4H:lla olla näppäriä nuoria, joille etenkin Instagram olisi tuttu. Näin keksin ulkoistaa 4H-yrittäjälle somepäivitysten tekemisen. Tästä tulee varmasti tosi hyvä juttu ja varmasti monella muullakin yrittäjällä olisi samanlainen tarve, kuvailee Hanna Sivula, Avon kauneuskonsultti.
Lisäksi Jyvässeudun 4H:n MediassaPro -hankkeessa järjestetään maaseudun kylillä 10-18- vuotiaille lapsille ja nuorille mediakerhoja, joissa he oppivat käyttämään älypuhelimia ja videokameraa. Nuoret oppivat mobiilisovellusten käytöstä, sosiaalisesta mediasta ja internetissä viestimisestä ja toimimisesta sekä valo- ja videokuvaamisesta, editoinnista ja jopa lyhytelokuvien tekemisestä. Kerhoissa on tehty esimerkiksi Korpilahden kylille markkinointivideoita.
– Hauskan tekemisen ohessa opitaan sosiaalisessa mediassa viestimisestä ja somekäyttäytymisestä sekä tunnistamaan netin vaaran paikkoja. Juttelemme nuorten kanssa esimerkiksi siitä, kuinka kauan somessa kannattaa viettää aikaa, ja hyvästä nettietiketistä. Nuorten kanssa käydään hyvinkin syvällisiä keskusteluja siitä, millaisia mielikuvia ihmisistä, toiminnasta ja maailmasta luodaan somessa, kuvailee projektikoordinaattori Pia Kautto Jyvässeudun 4H-yhdistyksestä.
– Teknisten taitojen lisäksi ryhmätyö- ja neuvottelutaidot kehittyvät yhteisissä projekteissa. Näitä taitoja nuoret tulevat tarvitsemaan opinnoissa, työelämässä ja mahdollisesti yrittäjänä toimiessaan.
MediassaPro-hanke on saanut maaseuturahoitusta Leader JyväsRiiheltä.
Teksti: Jenni Tiainen