Voiko hankkeen ostopalveluilla edistää suoraan nuorten yrittäjyyttä? Miten nuorten kotiseuturakkaus tehdään näkyväksi? Ei kai eri organisaatioista koostuva verkosto voi innostua säännöllisesti yhdessä? Kyllä vaan voi 🙂
Leader Viisarissa haluttiin ottaa nuoret mukaan kehittämiseen ja työkaluksi haettiin vuonna 2018 Tulevaisuuden tekijät-hanketta. Ideana oli rakentaa olosuhteet ja verkostot, joiden avulla nuorten ideoiden toteutus helpottuisi. Keski-Suomen Ely-keskus mahdollisti toiminnan Maaseuturahastosta. Hankeaika 1.10.2018-31.3.2021.
Alueen nuoret halusivat osallistaa mahdollisimman paljon nuoria sessioilla, joissa olisi kilpailua. Kehitettiin TulevaisuusSessio – työpaja, jossa voittajatiimi sai palkinnoksi Mysteerilaatikon. Laatikko reissasikin useissa oppilaitoksissa ja paikkakuntakohtaisten kehittämiskohteiden lisäksi hankkeen teemoiksi nousi ilmastonmuutos, kansainvälisyys ja yrittäjyys. Nuoret tuumivat työmahdollisuuksien puutteen olevan suurena syynä maalta muuttoon ja tästä kehkeytyi idea edistää nuorten yrittäjyyttä.
Nuorten osaamisen ostamista
Tehtiin kokeiluja: Ostettiin nuorilta työpajoja ja videoita toisille nuorille. Nuoret toivat VR-teknologiaa tutuiksi eri paikkakunnilla järjestetyissä työpajoissa, he toimivat eri tilaisuuksissa juontajina, tekivät kuvitus- ja käännöstöitä sekä editoivat ja kuvasivat. Yhteensä hankkeen ostopalveluilla ostettiin palveluita 25 nuorelta, joista kahdella oli oma yritys ja muut toimivat kevytyrittäjinä. Asiat aina johtivat usein sattumalta toiseen, kuten tubettaja Juuso pohti oman yritysmuodon valintaa ja tuosta tutustumisretkestä tehtiin Yritysmuotojen vertailu-videosarja. Videosarjassa Juuso tutustuu 4H-yrittäjyyteen, Ny-yrittäjyyteen, laskutuspalvelu Omapajaan, Työosuuskunta Värkkäykseen, toiminimeen ja osakeyhtiöön. Liekö sattumaa, että Suomen lukiolaisten liitto bongasi Yritysmuotojen vertailu-videosarjan tralla.fi – palveluista ja videosarja nousi osaksi lukiolaisten liiton julkaisua? Olihan se myös tralla.fi – palvelun ”Eniten aikaa vietetyimpien” top3 vuonna 2020.
Tulevaisuuden tekijät YouTube-kanava nousi keskeiseksi tapahtuma-areenaksi. Päästiin esittämään nuorten tarinoita Henkilökohtaista-videosarjassa. Meillä jokaisella on oma tarina ja näistä nuorten tarinoista voidaan saada näkymää nuorten maailmaan. Miksi vaikkapa Juho osti isovanhempiensa talon Pihtiputaan Muurasjärveltä tai Petra lähti Lemmikkien asialle? Hankkeessa haluttiin myös tehdä vastaisku ankeuteen ja näyttää maaseudun nuorten kotiseuturakkautta. Lääkkeeksi tähän syntyi Minun kotikunta-videosarja, jonka teki 39 nuorta ja heistä 32 oli vapaaehtoista. Sarjaa on kuvattu Leader Viisarin jokaisessa yhdeksässä kunnassa ja jokaisella videolla päästään vierailemaan neljän nuorten mielipaikassa. Videosarja herätti niin paljon kiinnostusta, että se myös tekstitettiin nuorten toimesta englanniksi ja siitä tehtiin Tulevaisuuden tekijät-koostevideo.
Bisnes Academy-verkosto
Pohjoinen Keski-Suomi oli puhdasta maaperää nuorten yrittäjyyden edistämisen suhteen ja pääsimme rakentamaan Bisnes Academy – verkostoa. Idea verkostoon lähti yhden nuoren tarpeista ideoida uutta yritystoimintaa ja aloimme kokoamaan asiantuntijatiimiä. Verkosto kokoontuu etätapaamisissa kahden kuukauden välein ja siinä on mukana yrityskehittäjiä, oppilaitoksia, kehittämishankkeita ja yhdistyksiä. Meitä Bisnes Academylaisia yhdistää innostus edistää nuorten yrittäjyyttä ja mukaan pääsee kaikki tämän ”kriteerin” täyttävät. Olemme järjestäneet mm. Yrittäjyystrilogian, Etäyritysvierailut ja Kesätyödeitit. Luvassa on jo toistamiseen järjestää myös Kesäyrittäjyysdeitit. Innostuvan verkoston tyhjiöstä kertoo se, että verkoston jäsenet suosittelevat toimintaa laajasti myös muille. Me voimme kuntarajoista riippumatta tehdä asioita nuorten yrittäjyyden eteen. Eiväthän yrityksetkään tunne kuntarajoja, niin miksi pitäisi meidän edistäjien?
Kestäviä tekoja ja Erasmus+ vaihtoa
Ilmastonmuutos teemaan sukellettiin erilaisilla tapahtumilla ja Kestäviä tekoja Saarijärveltä-videosarjalla. Siinä nuori tutustui metsiin hiilinieluina, pohjaveden riittävyyteen, kaukolämmön tuotantoon, ruuantuotantoon, jätehuoltoon ja päätöksentekoon. Haettiinpa myös nuorten ja Nuorisokeskus Piispalan kanssa kaksi Erasmus+ vaihtoa, joissa on teemoina kestävä kehitys. Reissut ovat matkustusrajoitusten myötä siirtynyt, mutta into säilyy!
Tulevaisuutta tehdään yhdessä
Tulevaisuus nuorten yrittäjyyden edistämisen suhteen näyttää valoisalta, sillä Bisnes Academyssa on alkamassa eri toimijoilla neljä hanketta nuorten yrittäjyyteen liittyen. Kehittämisyhtiö Witas Oy rakentaa Nuorten innovaatiopolkua, Leader Viisarin Bisnes Lande-hankkeessa keskitytään nuorten yrittäjyyden edistämiseen, Nuorisokeskus Piispalassa Youth Financial Academy-hankkeessa kahdeksan maata kehittää taloudenhallinnan ja yrittäjyyden työkaluja sekä Pohjoisen Keski-Suomen Ammattiopisto POKE edistää tulevaisuuden töitä viiden maan yhteistyönä Futures work-hankkeessa.
Mihin Tulevaisuuden tekijät-hanke vaikutti?
Tulevaisuuden tekijät-hankkeeseen tehtiin hankkeen loppupuolella vaikuttavuuden arviointia. Arvioinnin pohjana oli arviointia varten tehdyt haastattelut, hankkeen aikana teetetyt palautekyselyt ja hankeraportit. Haastateltavat koostuivat yhteistyökumppaneista ja hankkeeseen osallistuneista nuorista. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä, jotka olivat hankkeessa aktiivisesti mukana ja henkilöitä, jotka eivät olleet mukana niin aktiivisesti. Näin saatiin näkökulmaa siihen, miten hankkeessa aktiivisesti mukana olevat näkevät hankkeen ja millaisena hanke on toisaalta näyttäytynyt hanketta enemmän ulkopuolelta seuranneille. Haastatteluihin vastasi 15 henkilöä puhelimitse tai Teamsin välityksellä. Haastattelussa esitettiin viisi kysymystä, jotka koskivat hankkeen vaikutusta haastateltavien verkostoihin, hankkeen merkitystä, toiveita alueen tulevaisuuden suhteen, hankkeen näkyvyyttä sekä hankkeen vaikutuksia nuorten tarjoamien palveluiden ostamiseen ja toisaalta hankkeen nuorille tuomia vaikutusmahdollisuuksia.
Arvioinnin tuloksista näkyy, että hankkeella oli paljon positiivisia vaikutuksia. Nuoret ovat kokeneet päässeensä osalliseksi ja heidän osaamistaan on tuotu konkreettisesti esille. Hanke on onnistunut luomaan verkostoja hankkeessa mukana olleille tahoille, joista he voivat hyötyä jatkossa. Hankkeen merkityksen puolestaan kuvattiin olevan siinä, miten se toi nuoria esille, nosti tietoisuuteen heidän potentiaalinsa ja toisaalta toi itseluottamusta ja uskoa nuorille toimintaansa kohtaan. Hanke on tarjonnut nuorille konkreettisia mahdollisuuksia ja mahdollistanut esimerkiksi ensimmäisten omien työkeikkojen vetämisen. Myös tietoisuus nuorten tarjoamista palveluista on lisääntynyt.
Hanke on tuonut myös näkökulmia alueeseen ja rakentanut kuvaa maaseudun mahdollisuuksista esimerkiksi tapahtumilla ja opeilla siitä, miten monella tavalla työt voidaan nykyään tehdä ja järjestää. Paljon näkyvyyttä saaneet Minun kotikuntani-videot myös konkreettisesti toivat esille alueen nuoria ja heidän kotiseutukuvaansa. Tulevaisuudessa hankkeen toteutusalueelta toivottiin elinvoimaisuutta ja sitä, että nuoret pysyisivät tai palaisivat alueelle. Hankkeen toimenpiteet vastasivat hyvin näihin haasteisiin ja toiveisiin. Jatkoa ajatellen samankaltaisille hankkeille ja toimenpiteille on kysyntää myös jatkossakin.
Tulevaisuuden tekijät -hankkeen vaikuttavuusarviointi (tulostettava pdf, ei saavutettava, avautuu uuteen ikkunaan)
Hankkeen loppuraportti (tulostettava pdf, ei saavutettava, avautuu uuteen ikkunaan)
Lisätietoja
Päivi Hakkarainen
Projektikoordinaattori
Virastotie 2, 43100 Saarijärvi
040 542 1432 (myös WhatsApp)
paivi.hakkarainen(at)saarijarvi.fi
Instagram tuletekijaks
Facebook Amazing Lande
YouTube Tulevaisuuden tekijät